Proces komunikacji jest
niezbędnym elementem do sprawnego funkcjonowania
w społeczeństwie. Każde działanie, współpraca, kooperacja i wszystkie relacje społeczne opierają się na komunikacji, która jest uzewnętrznieniem międzyludzkich kontaktów, niezbędnych do realizacji określonych celów. Jednym ze środków komunikacyjnych jest mowa, która do niedawna była jedynym nośnikiem informacji. Jest to środek najbardziej spersonalizowany i bezpośredni w komunikacji, co oznacza, że wymaga widzenia się nawzajem z rozmówcą i daje możliwość śledzenia na bieżąco obustronnych reakcji. Ten sposób komunikowania się niesie za sobą jednak wiele ograniczeń, jakimi są między innymi przestrzenność i czas, jest to także forma niezbyt trwała. Komunikowanie społeczne na przestrzeni lat przeszło ogromną przemianę, a to za sprawą nowych technologii komunikacyjnych, które trwale odmieniły ten proces. Jest to szczególnie zauważalne na płaszczyznach udostępniania informacji, gromadzenia, utrwalania oraz przechowywania.
W dzisiejszych czasach najczęściej stosowaną formą komunikacji, jest komunikacja pośrednia dokonywana przez środki masowego przekazu. Co za tym idzie komunikaty zostały obdarte z sygnałów niewerbalnych takich jak wygląd, wyraz twarzy, mimika oraz ton głosu. Komunikacja stała się anonimowa i rozmówca bez problemu może dokonać zmiany tożsamości.
Ogromu społecznych zmian, spowodowanych nowoczesnymi technologiami nikt nie był w stanie przewidzieć, szczególnie w sferze szeroko pojętych stosunków międzyludzkich. Głównymi sprawcami tej technologicznej rewolucji stały się Internet (zapoczątkowany
w społeczeństwie. Każde działanie, współpraca, kooperacja i wszystkie relacje społeczne opierają się na komunikacji, która jest uzewnętrznieniem międzyludzkich kontaktów, niezbędnych do realizacji określonych celów. Jednym ze środków komunikacyjnych jest mowa, która do niedawna była jedynym nośnikiem informacji. Jest to środek najbardziej spersonalizowany i bezpośredni w komunikacji, co oznacza, że wymaga widzenia się nawzajem z rozmówcą i daje możliwość śledzenia na bieżąco obustronnych reakcji. Ten sposób komunikowania się niesie za sobą jednak wiele ograniczeń, jakimi są między innymi przestrzenność i czas, jest to także forma niezbyt trwała. Komunikowanie społeczne na przestrzeni lat przeszło ogromną przemianę, a to za sprawą nowych technologii komunikacyjnych, które trwale odmieniły ten proces. Jest to szczególnie zauważalne na płaszczyznach udostępniania informacji, gromadzenia, utrwalania oraz przechowywania.
W dzisiejszych czasach najczęściej stosowaną formą komunikacji, jest komunikacja pośrednia dokonywana przez środki masowego przekazu. Co za tym idzie komunikaty zostały obdarte z sygnałów niewerbalnych takich jak wygląd, wyraz twarzy, mimika oraz ton głosu. Komunikacja stała się anonimowa i rozmówca bez problemu może dokonać zmiany tożsamości.
Ogromu społecznych zmian, spowodowanych nowoczesnymi technologiami nikt nie był w stanie przewidzieć, szczególnie w sferze szeroko pojętych stosunków międzyludzkich. Głównymi sprawcami tej technologicznej rewolucji stały się Internet (zapoczątkowany
w latach siedemdziesiątych, miał pełnić funkcje sieci komputerowej do użytku w
czasie wojny, kataklizmów oraz klęsk żywiołowych, sfinansowany przez
amerykańską agencję rządową Advanced Research Projects Agency) oraz telefonia
komórkowa ( zapoczątkowana w latach czterdziestych w laboratorium Bella w USA,
dla potrzeb wykreowania systemu masowej komunikacji ruchomej ), czyli
najszybciej rozwijające się media w historii dziejów. Co prawda, specjaliści i
eksperci byli przekonani, że nie odniosą one wielkich sukcesów, stało sie
jednak inaczej. Trudno w dzisiejszym świecie znaleźć osobę, która nie korzysta
z Internetu a jeszcze trudniej taką, która nie posiada telefonu komórkowego.
Funkcjonowanie bez tych „cudów technologii” dla wielu ludzi wydaje się dzisiaj
wręcz niemożliwe. Technologia stała się nieodłączną częścią codzienności, a
każdy z nas jest „on-line” niemal bez przerwy. Jak wynika z badań przeprowadzonych
przez CBOS, ponad 73 procent Polaków ma dostęp do Internetu, a korzysta z niego
aż 93 procent osób w wieku 18-24. Profil na portalu społecznościowym posiada 41
procent osób, a wśród 800 mln użytkowników najpopularniejszego z nich –
Facebook’a, jest 7 mln Polaków.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz